Bn/DeStem 19 december 1999
Door Cees Maas
Bijna een ton voor een minuutje reclame op tv, de adverteerders lachen er om. Niet dat het een laag tarief is voor Hilversumse begrippen, maar het bereik van de commercials is zo enorm dat 90.000 gulden voor een minuut reclamezendtijd zeer aan de goedkope kant is. Zeer. We praten natuurlijk over BB, het melkkoetje van Veronica. Bijna 2,5 miljoen mensen (voornamelijk vrouwen) zagen bewoonster Anouk het huis in Almere verlaten, en dat aantal kijkers bereiken met je boodschapje over doorlekluiers of koffiegromzeefjes is de droom van elke adverteerder.
Het loopt dus storm met ondernemers die hun waren willen aanprijzen. Maar helaas, bijna alle reclameblokken voor december zitten vol, meldt het reclamebedrijf IP van Holland Media Groep. Misschien dat er nog een half minuutje is vrij te maken in de pauze van de lange laatste uitzending. De rest zit helemaal vol. RTV-directeur De Langen Van Media Direction Nederland voorspelt een bruto-inkomst aan reclame van 34 miljoen gulden.
Maar genoeg over geld. Echte fans houden zich met andere zaken bezig. Zoals een jongen in het dorp Middelstum die zijn nieroperatie heeft uitgesteld tot BB-deelnemer Willem het huis heeft verlaten. De Willem-fan gelooft dat Willem zal winnen en zou nog voor het millennium geopereerd moeten worden, maar in overleg met diverse artsen heeft hij dat weten uit te stellen.
Voorlopig krijgt Middelstummer zijn zin. Gisteren was het weer nominatiedag en wat bleek: Willem is de enige die nu al zeker is dat hij de eindstreep haalt, want hij kan donderdag niet worden weggestemd. Ruud, Karin en Bart beleven de komende dagen dus een spannende aflevering van wie van de drie. Er zal er één aan moeten geloven. Het woord is wederom aan het publiek.