De Limburger 4 december 1999
Dick Benard heeft een verhuisbedrijf, maar sinds zijn broer Ruud een nationale beroemdheid is door zijn verblijf in het Big Brother-huis, is hij een groot deel van zijn tijd bezig met het te woord staan van zakenlui die Ruud willen inschakelen voor commerciële doeleinden.
Het gaat over bier, sportspullen, kleding, auto’s. Alles eigenlijk”, zegt Benard. Als Ruud overal op ingaat, is-ie binnen vier maanden miljonair.”Ruud Pollo’ Benard is Big Business. Met zijn rode petje, blonde manen, uitspraken als even knuffelen’, maatje’ en godverdikkie’ is hij de opvallendste verschijning in het Big Brother-programma. Een type waar reclame- en marketingmensen van dromen.Ik denk dat we Ruud op veel plaatsen gaan tegenkomen. Je kunt hem een beetje vergelijken met Erik Hulzebosch, die jongen heeft de Elfstedentoch niet gewonnen maar je ziet hem wel overal terug”, zegt Gerard Gielen, eigenaar van een marketingadviesbureau in Breda en bevriend met Ruud. Je kunt Ruud aan een aantal producten koppelen. Bijvoorbeeld aan een biermerk, aan kleding, aan NAC en aan alles wat met Brabant te maken heeft”, is Gielens’ inschatting.Inderdaad denkt Interbrew, de brouwer van het Bredase Oranjeboom-bier, al na over wat Ruud voor hen zou kunnen doen. Er is immers een link tussen Ruud en Oranjeboom. Op tv vertelde hij dat hij in de brouwerij heeft gewerkt en hij praat vaak over café De Bommel waar hij de nodige Oranjeboompjes naar binnen werkte in zijn leven. We zien niet zo snel een rol voor hem in een commercial. Want daar hebben we andere concepten voor. Maar in gedrukte advertenties en zeker op het gebied van promotie zouden we misschien wel het een ander met hem kunnen doen”, zegt woordvoerder Jan Laurijssen van Interbrew.Handige ondernemers spelen nu al in op populariteit van Ruud. Zo verkoopt de Fop-Shop in Breda Ruud-pakketten’, compleet met pet en pruik. En een bakker in Haarlem haalde de publiciteit met marsepeinen Ruud-poppetjes, die hij verkoopt voor 12,95 gulden per stuk.Om te voorkomen dat iedereen met Ruud aan de haal gaat zonder dat hij daar zelf een cent van ziet, heeft zijn familie onlangs de naam Ruud Benard’ en zijn bijnaam Pollo’ als merk gedeponeerd bij het Benelux Merkenbureau.De aanvraag is ingediend door advocaat Mulderink. Bekende uitspraken van Ruud als even knuffelen’ en maatje’ zijn niet gedeponeerd. Dat is heel moeilijk”, zegt Mulderink. Wel kun je voor een deel terugvallen op de auteurswet. Een product met daarop een foto van Ruud en de woorden even knuffelen’ kan bijvoorbeeld aangepakt worden via die wet.”Volgens Mulderink heeft Ruud nog niet getekend voor de deponering bij het merkenbureau, dat kan ook later nog. Maar hij weet er wel van.” De mensen in het BB-huis hebben toch geen contact met de buitenwacht? Volgen broer Dick is Ruud inderdaad al in een vroeg stadium via de dagboekkamer geinformeerd dat hij als merk’ zou worden geregistreerd. Maar dat was vooral uit voorzorg, zodat hij wist dat dergelijke dingen zouden kunnen gebeuren.”Dick Benard heeft ondertussen ook de naam van zijn verhuisbedrijf Move It’ gedeponeerd. Die naam prijkt op het rode petje dat Ruud vaak draagt en dat petje begint een handelsartikel te worden. Deze week is hij begonnen met de verkoop van de petjes à 24,95 gulden per stuk. Er is veel vraag naar, in eerste instantie heb ik er 300 laten maken, maar dat is veel te weinig, blijkt nu al.”Om de merchandising rond Ruud en zijn mogelijk promotionele activiteiten in goede banen te leiden, is professioneel management onontbeerlijk. We zijn op zoek naar een manager. Probleem is een integer iemand te vinden. Als je iemand benadert, zie je al snel dollartekens in zijn ogen staan”, zegt Dick Benard.Uiteindelijk zal Ruud zelf aan moeten geven wat hij wil”, zegt zijn broer. Misschien zegt hij wel bekijk het maar, ik ga niet overal linten doorknippen om winkels te openen’. Zelf denk ik dat hij voor meer duurzame contracten moet gaan, bijvoorbeeld in de sportwereld. Dat past bij hem.”Ruud de Langen van reclame-adviesbureau Media Direction Nederland verwacht dat Ruud straks makkelijk 25.000 gulden per week kan vragen voor een reclamecampagne. Voor een adverteerder als Amstel is Ruud met zijn voetbal, gezelligheid en maatjes een perfect personage.”Maar al lacht de toekomst Ruud tegemoet en moet hij zich – zoals hij zelf zou zeggen – potverdikkie nie gek late maeke,” de echte grootverdieners zijn natuurlijk Veronica, reclamebedrijf IP en John de Molproducties. Volgens De Langen houden die drie samen 20 miljoen netto aan het project over. Een halve minuut reclame in de pauze van Big Bother kost ruim 33.000 gulden, met kerst zelfs 45.000 gulden. Cd’s, T-shirts, video’s, koffiemokken, de telefoontikken van de nominaties en de advertenties op internet zorgen voor verdere inkomsten.Producent Endemol maakt de grootste klapper. Buitenlandse omroepen staan in de rij om de rechten op het programma te kopen. Dat levert naar schatting 150 miljoen gulden omzet op. De koers van Endemol op de Amsterdamse beurs is omhooggeschoten.