De Gelderlander 11 september 1999
Door Anja Van Den Akker
Vier buitenlandse gegadigden hebben zich al aangediend om het unieke en daardoor peperdure format van producent John de Mol te kopen. De Mol zelf spreekt van televisie van de toekomst’. Hij kwam drie jaar geleden min of meer toevallig op het idee, toen hij met drie collega’s aan het brainstormen was. Ik had meteen hetzelfde onderbuikgevoel als bij All you need is love”, verklaart De Mol zijn overtuiging dat Big Brother een succes wordt.Paul Römer, gedelegeerd producent, wuift vragen over eventuele risico’s weg: Alles is goed afgetimmerd. Er zijn uitgebreide contracten opgesteld en de mensen die uit de drieduizend aanmeldingen overbleven, zijn uitvoerig getest. Zes weken lang.” Het moesten evenwichtige persoonlijkheden zijn, stressbestendig, flexibel en ze moesten in een stabiele periode van hun leven verkeren. Vier klinisch psychologen staan garant voor het psychische welzijn van de kandidaten, meldt Römer.
Voor het overige deel moeten de deelnemers het sobertjes aan doen. In het huis, dat door het Nederlands Omroepproductie Bedrijf op de voormalige set van de comedy Flodder in Almere is gebouwd, hebben ze geen radio, wasmachine, tv of telefoon; bakken hun eigen brood en verbouwen ook de groenten. Back to basic luidt het motto, terwijl Big Brother 24 uur lang alles in de gaten houdt.Tot aan de wc toe, maar die beelden worden niet gebruikt. Het permanente toezicht in bad en wc moet voorkomen dat de kandidaten zich daar terugtrekken. En privacy is nu eenmaal ten strengste verboden, melden de makers. Volgens sommige psychiaters kan het langdurig ontbreken daarvan tot ernstige psychoses leiden.De beweegredenen van de kandidaten, van wie de namen tot het laatste toe geheim worden gehouden, variëren van een ondernemer die het roer helemaal wil omgooien’, tot een moeder van vier kinderen die erachter hoopt te komen hoe het gezin zich redt tijdens haar afwezigheid’.
Kortlopende testen hebben uitgewezen dat het groepsproces altijd op dezelfde manier start. Römer: De vrouwen beginnen met koffiezetten, de mannen kletsen wat op de bank.”In zeven tv-uitzendingen per week en via internet kan de kijker alles volgen: van ruzies tot verliefdheden. Het programma is elke werkdag om acht uur bij Veronica te zien. Rolf Wouters en Daphne Deckers presenteren het. Op zondagavond volgt een compilatie van de voorafgaande week. Kijkers die daar niet genoeg aan hebben, kunnen 24 uur per dag op internet terecht.Na een week moet de tv-kijker bepalen wie van de kandidaten weg moet, na een maand gebeurt dat nog een keer en vervolgens wordt iedere twee weken een deelnemer naar huis gestuurd. Uiteindelijk blijft er eentje over: die krijgt 250.000 gulden