Algemeen Dagblad 27 november 1999
Door Angela Bekkers
Gaat de bekendste Ruud van Nederland, als hij straks vrij komt, mompelend en knuffelend de media veroveren? Reclamemakers zien wel wat in deze gevoelige Big Brother, maar vrezen ook dat zijn roem van korte duur zal zijn.
Dick Benard, broer van Ruud, heeft al ‘ontzettend veel’ aanbiedingen gekregen van bedrijven die geïnteresseerd zijn.
Marktonderzoeker en reclamemaker Paul Sikkema denkt echter dat het niet zo’n vaart zal lopen. “De deelnemers zijn toch te gewoon en te oppervlakkig om die roem lang te dragen. En daarom ook maar beperkt interessant voor reclamedoeleinden.”
Marketing-expert Sikkema vindt dat Ruud alleen reclame moet maken voor iets dat bij hem past. “Ik zie hem geen commercial doen voor een shampoo. Hij is nou niet het type dat ik associeer met een goede uiterlijke verzorging. Zoals we hem zien in het BB-huis loopt hij er een beetje ‘shabby’ bij. Ik zou hem dus ook niet vragen voor een kledingmerk. Maar ik zie hem wel racefietsen of gitaren aanprijzen.”