Het Parool 12 november 1999
Door: Bart van der Put
Wie er ook om haar hoofd schreeuwt en hoezeer sommige kijkers zich ook ergeren aan haar soap-aanpak, Hummie van der Tonnekreek blijft verantwoordelijk voor de tv-variant van Big Brother. Ze werpt kritiek met een stalen smoel terzijde, trekt met haar dagelijkse samenvattingen een miljoenenpubliek en lijkt onaantastbaar. Het gaat goed met Hummie. Hoe anders moet het de redacteuren van de officiële BB-website de afgelopen weken vergaan zijn. Hardop geklaagd wordt er niet, maar recente aanpassingen doen vermoeden dat het productieteam de internetvariant aan een grondige evaluatie heeft onderworpen. Sinds kort presenteert ook de website een dagelijks journaal, waarin de redactie en niet de bezoeker de inhoudelijke keuzes maakt. Het bezoekersforum, waarop BB-adepten ongegeneerd hun hart konden luchten, is opgedoekt, waarmee de stem des volks niet langer via de officiële kanalen doorklinkt. Om het interactieve karakter te nog enigszins te behouden zijn er wat vaker chatsessies, waarin BB-prominenten vragen van bezoekers beantwoorden, maar het vluchtige karakter voorkomt dat er met zinnige argumenten gedebatteerd kan worden.
Gisteren was producent Paul Römer er te gast. Dat de livestream te vaak geen thuis geeft komt volgens hem voort uit de noodzaak primeurs voor de tv-uitzendingen te behouden: wanneer er iets opzienbarends gebeurt mag dat niet te vroeg uitlekken. Het fatsoen is ook in het geding, zo stelde Römer, en daarom zijn er geen nachtbeelden vanuit de slaapkamers te zien. Had hij dan geen spijt van de integrale internetweergave van de laatste nacht van Sabine en Bart? ‘Dat spreekt voor zich’.
Een en ander doet vermoeden dat het BB-team de internet-divisie alsnog aan banden heeft gelegd, zoals men ook het hele concept voortdurend bijstuurt. Waarom moesten de nieuwe kandidaten Anouk en Cyrille bijvoorbeeld in de BB bouwkeet aantreden? De eerste werd als een vertederende Anna Kournikova van de schaatskernploeg ingebracht en stond al ingeschreven bij een castingbureau, de tweede werkte voor Joop van den Ende in de musical Miss Saigon en bij Showbizz City, en loste met haar donkere huid meteen het nijpende allochtonentekort op. Geheel toevallig stond de uitbreng van haar debuutsingle al voor deze week gepland. Het logo van haar band Zootcase bestaat al even toevallig uit witte letters in een blauwe ellips.
‘Dit is wazig, weet je wel,’ zei Cyrille op haar eerste dag. Maar dat is het geenszins, het is glashelder. En vooral: heel vervelend. In die bouwkeet horen geen mensen met een gouden keeltje thuis, het ontbreken van enig talent moet een absolute voorwaarde zijn. Big Brother, dat is de banaliteit op prime time en dat moet vooral zo blijven. Daarom is het goed dat Cyrille gisteren al na negen dagen weer moest opstappen, waarbij presentator Rolf Wouters haar heel verrassend een platencontract in het vooruitzicht stelde. Toe maar! Kandidaat Ruud was evenmin op de hoogte van het verschijnen van haar eerste single en zei dat hij extra veel met haar gezongen had om haar op weg te helpen. Cyrille reageerde begrijpelijk koel op het aangeboden platencontract, maar heeft ongetwijfeld nog veel uit te leggen. Als achterblijver Anouk zelf haar biezen pakt kunnen de BB-producenten weer een deal met een volgende platenbons maken, al is het misschien beter om nieuw talent uit andere disciplines binnen te halen. Een extra potige kerel kan geen kwaad. Er was de afgelopen week namelijk nog nieuws over de voor aanstaande donderdag geplande bestorming van het BB-complex door een duizendtal studenten en hooligans: de samenstellers van de inmiddels opgedoekte bestormingswebsite hadden het als een grap bedoeld en blazen de invasie nu af. Maar of de woeste horden zich daardoor laten afremmen is nog maar de vraag. Misschien kan Cyrille de meute wat rustgevende doch hitgevoelige liederen toezingen. Zoiets levert allicht een mooi contract op.