BN/DeStem 17 november 1999
Door Cees Maas
Ruud is een echte ‘hype’ aan het worden en slimme zakenlui weten dat. De blonde Bredanaar zal komend carnaval overal op straat te zien zijn. Nagemaakt dan, want velen zullen – getooid met blonde pruiken, een rood petje en een strak zwart brilletje – de ‘weetjewels’ door de kroegen slingeren. De zakenman Rob Vlemmix uit Bavel denkt erover voor carnaval een speciale ‘Ruudset’ op de markt te brengen. Juist, zoals we Paul de Leeuw Ruud zo grandioos zien imiteren: met een baseballcap, een blonde pruik en bijpassend T-shirt.
Vlemmix maakte voor een groep NAC-supporters een zwarte sweater met in grote letters BREDA erop geborduurd. De sweater is, op verzoek van de supporters, in een kleine oplage van 50 exemplaren gemaakt. De NAC’ers hebben Ruud enige tijd geleden zo’n trui mogen overhandigen, die hij in een aantal uitzendingen ook droeg. Op verzoek van Paul de Leeuw is in allerijl nog zo’n trui gemaakt en geleverd, omdat hij die in zijn Ruudpersiflage wilde dragen.
Rob Vlemmix heeft nog plannen genoeg. Hij wil nu een Ruud-T-shirt op de markt brengen en heeft daarover overleg met de broer van Ruud. Vervolgens wellicht sjaals, mutsen, draagtassen, noem maar op. “Want Ruud is een hype en het is mooie Breda-promotie”, aldus de Bavelse ondernemer. Big Brother kan, mits goed benut, voor een volle portemonee zorgen. Vraag dat maar aan het duo Endemol.
Maar de concurrent is er veel minder blij mee. Zo zijn de kijkcijfers van de FOX-soap Goudkust gekelderd door Big Brother, omdat het geprogrammeerd staat op hetzelfde tijdstip. Keken er gemiddeld eerder een kwart miljoen mensen naar het programma, de afgelopen tijd schommelde dat aantal rond de 160.000.
“Gelukkig is Big Brother een tijdelijk fenomeen, wij rekenen erop dat onze kijkers terugkomen”, aldus een woordvoerder van FOX.